Skalpel je francúzsky MC - syn imigranta z Uruguaja, ktorý sa angažuje v množstve hudobných projektov (skupina La K-Bine spolu s Guezom, webová stránka BBoyKonsian.com venovaná underground hiphopu). Vydal 3 albumy s La K-Bine, 3 sólové albumy a veľa singlov s inými nezávislými rapermi, taktiež politické tracky - okrem iného benefit na politických väzňov z Action Directe). Vo svojich textoch rýmuje o každodennom živote imigrantov vo Francúzsku, kritizuje kapitalizmus a neoliberálnu globalizáciu, ostro vypovedá proti Sarkozymu a vyjadruje solidaritu s väzňami. Prinášame vám preklad rozhovoru so Skalpelom, otázky kládol RVCHL, zdroj = zine La Rage číslo 2.
/// Skús sa na začiatok predstaviť, povedz ako si začal rapovať a čo sú zač tvoje hudobné projekty. Si sólista, či hráš aj v nejakej skupine?
Nazdar, som Skalpel a hrám v skupine La K-Bine, ktorá jestvuje od roku 1997 a ktorú so mnou tvorí Guez. Od 2006-eho s nami hrá aj DJ Akye, okrem iného tvorca stránky www.BBoyKonsian.com. Dalo by sa povedať, že súčasťou La K-Bine sú aj E.One a Pizko MC - E.One s nami vždy chodí na turné a Pizko MC má na svedomí mnoho produkcii našej hudby.
/// Na vašej stránke je aj veľa hudobných kompilácií, vydaných pod záštitou všetkého možného...
Na webe BBoyKonsian.com nájdete veľa týchto kompilačiek, je to stránka venovaná sociálne či politicky angažovanému underground hiphopu. Je tam rap angažovaný, conscious rap alebo proste underground, ale všetky albumy majú niečo spoločné - texty nie sú o pičovinách.
/// Najpopulárnejším hudobným štýlom, v ktorom sa objavovali aj politické idey, bol vždy punk. Kedže v tvojich textoch je dosť veľa otvorených politických postojov, nedá sa mi neopýtať - prečo si si vybral rap ako formu vyjadrenia a čo ťa hudobne inšpirovalo?
Je to pravda, že pre časť "aktivistického" publika znamená angažovaná hudba práve punk či rock. Myslím, že je to z veľkej časti otázka veku a otvorenosti toho publika. Rap bol vždy angažovaný - či už ideologicky alebo nie. Naša muzika sa dá označiť ako "Rap rouge et noir," čiže červenočierny rap.
Vybral som si tento štýl vzhľadom na to, že keď sa objavil vo Francúzsku, bol veľmi sociálno-kritický a angažovaný, hlavne skupiny ako NTM (hardcore rap s elementami funku, soulu a ragga, vznik v 1989-tom, názov znamená "Nique ta mère" - "Jebem ti starú") či Assassin (skupina založená v roku 1985, členovia sú Rockin' Squat a Solo). Proste pochádzam zo školy, v ktorej sú texty prioritou.
/// Keď už sme načali politické témy - si zapojený do nejakej organizácie? Je nejaká ideológia zodpovedajúca tvojim postojom?
Nie som členom nijakej politickej organizácie či strany. Ako spôsob boja som si vybral texty a hudbu, ktoré sú podľa mňa silným nástrojom propagandy. Je to odraz môjho vnímania spoločnosti. Ale dá sa povedať že sympatizujem s niektorými politickými skupinami ako CNT (anarcho-syndikalistický odborový zväz) alebo MIB (Mouvement de l'immigration et des banlieus - Hnutie imigrácie a predmestí - organizácia založená roku 1995, ktorej doktrínou je boj s rasizmom, sebaorganizácia mladých francúzskych imigrantov a monitorovanie policajného násilia). Taktiež sú to hnutia solidarity s väzňami, či už politickými alebo nepolitickými alebo organizácie pomáhajúce imigrantom bez papierov. Vždy keď je to možné vyjadrujeme našu podporu organizáciám, ktoré reprezentujú náš spôsob myslenia. Mňa osobne je možné označiť za libertínskeho komunistu (poznámka: termín "communisme libertaire" vo Francúzsku znamená sociálny anarchizmus - anarchosyndikalizmus alebo anarchokomunizmus a nemá nič spoločné s autoritárskymi komunistickými hnutiami - RVCHL).
/// Napísal si skladbu o väzňoch z organizácie Action Directe (francúzska teroristická skupina pôsobiaca v 80. rokoch, zodpovedná za asi 50 útokov na priemyselníkov, politikov, vládne budovy a vojenskú infraštruktúru. Veľa členov AD bolo v roku 1987 zatknutých a odsúdených na doživotie). Je to časť francúzskej histórie u nás málo známej, môžeš nám povedať o čo presne ide?
Mal som potrebu vyjadrenia solidarity s politickými väzňami z Action Directe z viacerých dôvodov. Osobným dôvodom je, že som synom niekdajšieho uruguajského politického väzňa a člena Tupamaros (MLN - Národno-oslobodenecké hnutie - ľavicová guerilla pôsobiaca v 60. a 70. rokoch. Spočiatku organizovali hlavne bankové prepadnutia, z ktorých zisky boli rozdané chudobným v Montevideu, v rokoch vojenskej diktatúry boli na Tupamaros uvalené silné repreie zo strany armády a oddielov smrti, od roku 1985 sa MLN stalo oficiálnou politickou stranou), takže som bol od samého počiatku oboznámený so skúsenosťami s väzením a vojnou. A chcel som symbolicky vyjadriť účasť so ženami a mužmi, ktorí sa zapojili do ilegálnej mestskej guerilly v západnej Európe. Chcel som tak vyjadriť svoju podporu kolektívnemu boju proti systému, ktorý trestá väzňov bez ohľadu na to, čo sú zač - chcel som podporiť boj proti zamykaniu ľudí do klietok.
/// Veľa ľudí považuje hiphop za "prisťahovaleckú kontrakultúru," ale hlavne v Amerike má hiphop často konzervatívny pohľad na rozdelenie spoločnosti a spája buržoázne normy s kultúrou mladých, čiže importuje kult peňazí, šovinizmus, sexizmus.. Čo si o tom myslíš?
Aj pred rapom sa iné hudobné štýly stali obeťami procesu, o ktorom hovoríš. Rap ako taký teda nemôže znamenať totálny únik od súkolia hudobného priemyslu, ktorý nie je ničým iným ako odrazom životného štýlu kapitalistickej spoločnosti. A pôvod v chudobnej štvrti nemusí znamenať ukázanie chrbta kultu peňazí a snahám o život v luxuse.
/// Na vašej stránke je možné si úplne zadarmo stiahnuť veľa albumov - podporuješ teda slobodné zdieľanie, ideu "copyleft" a iné spôsoby boja proti monopolizácii médií a kultúry?
La K-Bine a Akye sú stopercentne za slobodné šírenie informácií, sťahovanie hudby zadarmo a tak podobne. Podľa mňa sa z toho predstaviteľom hudobného priemyslu musí pariť z hlavy od hnevu.
/// Chceš niečo odkázať naším čitateľom?
Myslím, že dosť ľudí u vás počúva francúzsky rap. Chcel by som poprosiť fanúšikov rapu, aby počúvali a vyhľadávali aj iné veci ako tie čo servírujú masmédiá, lebo je tu aj iný hiphop - radikálny a nezávislý. Merci!
- Veľa francúzskeho rapu na stiahnutie (okrem iného albumy La K-Bine a Skalpela):
www.bboykonsian.com/downloads/
/// Skús sa na začiatok predstaviť, povedz ako si začal rapovať a čo sú zač tvoje hudobné projekty. Si sólista, či hráš aj v nejakej skupine?
Nazdar, som Skalpel a hrám v skupine La K-Bine, ktorá jestvuje od roku 1997 a ktorú so mnou tvorí Guez. Od 2006-eho s nami hrá aj DJ Akye, okrem iného tvorca stránky www.BBoyKonsian.com. Dalo by sa povedať, že súčasťou La K-Bine sú aj E.One a Pizko MC - E.One s nami vždy chodí na turné a Pizko MC má na svedomí mnoho produkcii našej hudby.
/// Na vašej stránke je aj veľa hudobných kompilácií, vydaných pod záštitou všetkého možného...
Na webe BBoyKonsian.com nájdete veľa týchto kompilačiek, je to stránka venovaná sociálne či politicky angažovanému underground hiphopu. Je tam rap angažovaný, conscious rap alebo proste underground, ale všetky albumy majú niečo spoločné - texty nie sú o pičovinách.
/// Najpopulárnejším hudobným štýlom, v ktorom sa objavovali aj politické idey, bol vždy punk. Kedže v tvojich textoch je dosť veľa otvorených politických postojov, nedá sa mi neopýtať - prečo si si vybral rap ako formu vyjadrenia a čo ťa hudobne inšpirovalo?
Je to pravda, že pre časť "aktivistického" publika znamená angažovaná hudba práve punk či rock. Myslím, že je to z veľkej časti otázka veku a otvorenosti toho publika. Rap bol vždy angažovaný - či už ideologicky alebo nie. Naša muzika sa dá označiť ako "Rap rouge et noir," čiže červenočierny rap.
Vybral som si tento štýl vzhľadom na to, že keď sa objavil vo Francúzsku, bol veľmi sociálno-kritický a angažovaný, hlavne skupiny ako NTM (hardcore rap s elementami funku, soulu a ragga, vznik v 1989-tom, názov znamená "Nique ta mère" - "Jebem ti starú") či Assassin (skupina založená v roku 1985, členovia sú Rockin' Squat a Solo). Proste pochádzam zo školy, v ktorej sú texty prioritou.
/// Keď už sme načali politické témy - si zapojený do nejakej organizácie? Je nejaká ideológia zodpovedajúca tvojim postojom?
Nie som členom nijakej politickej organizácie či strany. Ako spôsob boja som si vybral texty a hudbu, ktoré sú podľa mňa silným nástrojom propagandy. Je to odraz môjho vnímania spoločnosti. Ale dá sa povedať že sympatizujem s niektorými politickými skupinami ako CNT (anarcho-syndikalistický odborový zväz) alebo MIB (Mouvement de l'immigration et des banlieus - Hnutie imigrácie a predmestí - organizácia založená roku 1995, ktorej doktrínou je boj s rasizmom, sebaorganizácia mladých francúzskych imigrantov a monitorovanie policajného násilia). Taktiež sú to hnutia solidarity s väzňami, či už politickými alebo nepolitickými alebo organizácie pomáhajúce imigrantom bez papierov. Vždy keď je to možné vyjadrujeme našu podporu organizáciám, ktoré reprezentujú náš spôsob myslenia. Mňa osobne je možné označiť za libertínskeho komunistu (poznámka: termín "communisme libertaire" vo Francúzsku znamená sociálny anarchizmus - anarchosyndikalizmus alebo anarchokomunizmus a nemá nič spoločné s autoritárskymi komunistickými hnutiami - RVCHL).
/// Napísal si skladbu o väzňoch z organizácie Action Directe (francúzska teroristická skupina pôsobiaca v 80. rokoch, zodpovedná za asi 50 útokov na priemyselníkov, politikov, vládne budovy a vojenskú infraštruktúru. Veľa členov AD bolo v roku 1987 zatknutých a odsúdených na doživotie). Je to časť francúzskej histórie u nás málo známej, môžeš nám povedať o čo presne ide?
Mal som potrebu vyjadrenia solidarity s politickými väzňami z Action Directe z viacerých dôvodov. Osobným dôvodom je, že som synom niekdajšieho uruguajského politického väzňa a člena Tupamaros (MLN - Národno-oslobodenecké hnutie - ľavicová guerilla pôsobiaca v 60. a 70. rokoch. Spočiatku organizovali hlavne bankové prepadnutia, z ktorých zisky boli rozdané chudobným v Montevideu, v rokoch vojenskej diktatúry boli na Tupamaros uvalené silné repreie zo strany armády a oddielov smrti, od roku 1985 sa MLN stalo oficiálnou politickou stranou), takže som bol od samého počiatku oboznámený so skúsenosťami s väzením a vojnou. A chcel som symbolicky vyjadriť účasť so ženami a mužmi, ktorí sa zapojili do ilegálnej mestskej guerilly v západnej Európe. Chcel som tak vyjadriť svoju podporu kolektívnemu boju proti systému, ktorý trestá väzňov bez ohľadu na to, čo sú zač - chcel som podporiť boj proti zamykaniu ľudí do klietok.
/// Veľa ľudí považuje hiphop za "prisťahovaleckú kontrakultúru," ale hlavne v Amerike má hiphop často konzervatívny pohľad na rozdelenie spoločnosti a spája buržoázne normy s kultúrou mladých, čiže importuje kult peňazí, šovinizmus, sexizmus.. Čo si o tom myslíš?
Aj pred rapom sa iné hudobné štýly stali obeťami procesu, o ktorom hovoríš. Rap ako taký teda nemôže znamenať totálny únik od súkolia hudobného priemyslu, ktorý nie je ničým iným ako odrazom životného štýlu kapitalistickej spoločnosti. A pôvod v chudobnej štvrti nemusí znamenať ukázanie chrbta kultu peňazí a snahám o život v luxuse.
/// Na vašej stránke je možné si úplne zadarmo stiahnuť veľa albumov - podporuješ teda slobodné zdieľanie, ideu "copyleft" a iné spôsoby boja proti monopolizácii médií a kultúry?
La K-Bine a Akye sú stopercentne za slobodné šírenie informácií, sťahovanie hudby zadarmo a tak podobne. Podľa mňa sa z toho predstaviteľom hudobného priemyslu musí pariť z hlavy od hnevu.
/// Chceš niečo odkázať naším čitateľom?
Myslím, že dosť ľudí u vás počúva francúzsky rap. Chcel by som poprosiť fanúšikov rapu, aby počúvali a vyhľadávali aj iné veci ako tie čo servírujú masmédiá, lebo je tu aj iný hiphop - radikálny a nezávislý. Merci!
- Veľa francúzskeho rapu na stiahnutie (okrem iného albumy La K-Bine a Skalpela):
www.bboykonsian.com/downloads/
Žádné komentáře:
Okomentovat