http://oi42.tinypic.com/ab2e86.jpg

1. 9. 2011

Rozhovor s DROWNING DOG & DJ MALATESTA


Rozhovor z Chyba zine#8
Když jsme začli dělat s křikem hiphop, tak jsem hodně pátral po různejch bandách podobnýho ražení a jelikož u nás to vlastně ani neexistuje (čest těm vzácnejm výjimkám!) tak jsem začal pátrat ve světě. Díky tomu jsem narazil na spoustu zajímavejch projektů, který toho mají hodně co říct a jedním z nich je holčina zvaná DROWNING DOG, která hraje společně s deejayem, co si příznačně říká MALATESTA, takže hned podle názvu asi poznáme odkud vítr vane. Někdy v únoru tohodle roku jsem si na stránkách dalšího výbornýho politickýho hipce z Francie COLLECTIF MARY READ přečetl, že pojedou na konci dubna společný turné a tak jsem jim hned napsal, ať přijedou do Brna a taky že přijeli. Sice se jim v Praze vysralo auto, ale touhu po hiphopu nic nezastaví a přivezl nám je Pavel, čímž mu moc děkuju. Bylo to fakt silný. (M.)
Na začátek se zkuste nějak představit, však víte, ty nudný věci na začátek...
DJ Malatesta: Já jsem DJ Malatesta, od roku 1999 dělám anarchisticky motivovaný beaty, od roku 1995 hraju jako DJ, roku 1998 jsem v San Franciscu rozjel Entartete Kunst Records (EK Records) a nahrál jsem, nebo vyprodukoval okolo 40 cédéček/vinylů různejch stylů.
Drowning Dog: Já jsem Drowning Dog.

Od tý doby, co vím, že hrajete, tak jsem koukal, že hrajete hodně v zahraničí a taky vypadáte dost jako mezinárodní projekt, což?
DD: No, potkala jsem před lety Malatestu v San Franciscu, hned jak začal dělat EK records a teď oba pobýváme v Milanu a makáme na věcech s kámošema s Evropy, líbí se nám to tak.
M: Jojo, hráli jsme opakovaně skoro ve všech částech Evropy a na obou pobřeží ve Státech...

Proč jste si vybrali hip hop pro sdílení vašich myšlenek? A jasně – co vlastně „říkáte“? Jak to zkousávají posluchači?
DD: Pro dobrý beaty a basy.. sebeemancipace pracující třídy celýho světa, anarchismus, říkejme tomu jak chceme!
Některý lidi to berou, některý už moc ne, žejo. Ale většinou ty lidi, co s tím nesouhlasí, mají zaujatej a zkreslenej pohled na anarchismus, jakože je to jen o bombách a chaosu...
M: hip hop je hlas pracující třídy, většinou, nebo aspoň historicky, jsou to lidi, co mluví o svý realitě v jejich sousedství, v jejich každodenním životě..to je teda alespoň moje zkušenost a tudíž jako anarchista, je to ta realita, kterou chci vyzvat, nebo inspirovat k „anarchistické realitě“ světa bez pána (jakéhokoli druhu). Někdy to bývám já sám, co je inspirován, když si uvědomím, že v hodně situacích se učím od lidí, u kterých jsem předpokládal, že jsou „odpolitizovaní“...Každý místo má svůj rozdílnej boj...ale poznávání anarchismu v různých situacích, zemích, městech, je zajímavý...






Nejste už znuděný z hip hopový scény plný sexismu, kapitalismu a egoismu? Nebo to používáte jako „nástroj“?
M: Obojí. Ale taky hip hop už přes 20 let poslouchám a miluju ho... Došlo to k tomu, že jsem usoudil, že je fakt hodně těžký sehnat vinyl, kterej ke mně promlouvá politicky, vzdal jsem to s ranníma KRS, PUBLIC ENEMY, DEAD PREZ, THE COUP, DJ VADIM, MR LIF, MOS DEF, IMMORTAL TECHNIQUE, atd, atd. Ale všichni víme, nebo měli bysme, že to není anarchismus, o čem zpívají...takže jsem došel k tomu, že to musíme udělat z tý anarchistický perspektivy...s labelem jsme začli na 1. Máje 1998 a od roku 2003/04 to začal být hlavně rapovej label.
DD: Každej hudební styl takovej je!? No ne? Je to velkej byznys, však víš, hodně toho zmršil, většinou tě to odradí, víš jak..

No a když už mluvíme o těch nástrojích – otázka pro pana Dje – jaký programy používáš pro dělání beatů? Mám rád tvůj osobitej styl, je to dost pokrokový bych řek..
M: Studio : Logic, mac, apogee duet, Akg b3000c, Akai mpd 24
Živě : ableton, mac, mackie 802 vl3, Akai mpd 24

Jakej je váš osobní pohled na anarchismus?
M: Zapřísáhlej. Řekl bych, že to jediná cesta, jak změnit svět k lepšímu bez vytváření nový formy autority. Jde to z třídního uvědomění a je pro všechny z nás. Původ je pevně zakořeněnej v boji pracující třídy a jako většina anarchistů/ek v historii, i já věřím, že svět se vyvine v anarchii, až lidi, co uvádějí v provoz tuhle planetu (pracující) vyhodí všechny šéfy.
DD: Nosím brejle, takže můj pohled se může dost měnit...Ale ve smyslu, co pro mě anarchismus znamená – lidi, co maj ke svýmu žití co říct, věci, co na ně přímo působí, bez pánů, vykořisťovatelskýho chování, bez hierarchie, vývoj ke kritickýmu myšlení, sebe organizace, samostatní jednotlivci pracující s kolektivy, vzájemná pomoc a volný sdružování, však víš, tyhle blbosti... Řekla bych, že to je pro anarchisty/ky těžký, protože když začneš o plánech do budoucna, nevíme o čem všechny ty kolektivy budou rozhodovat, takže se najednou všechno stává neurčitý (a to může bejt hodně kritizovaný, nebo zkresleně považovaný za nepředvídatelnou myšlenku), ale podle mě je to o tom, že lidi mají sílu a můžou se tak rozhodnout na tom pracovat a díky těmhle zkušenostem se vyvíjet ve víc celistvý lidi!? Ale kdo ví...

Při koncertování jste určitě potkali lidi z různejch hnutí – nezačíná to být patetický, nebo vidíte nějakej pokrok?
M: V jistým smyslu to je patetický..jakože je tu stále dost lidí pohlcenejch v těch autoritářskejch hnutích, jako všechny ty různý odnože marxismu, leninismu, atd. Většina anarchistů teda nedojde takhle daleko a taky je tu víc aktivity než před pár lety - po celý Evropě. Řekl bych, že je tu zrovna pozitivní období pro anarchismus, alespoň teda ve věcech, co dělám. Ta exploze anarchistickýho a levicovýho rapu v Evropě poslední 3-4 roky je fakt parádní.
DD: Někdy je to patetický bych řekla, když si vemeš lidi, který si to všechno chtěj dělat jako soukromej tajnej klub a nenávidí ostatní lidi, chovaj se, jako že lidi jsou hovada a že my jsme ti nejchytřejší a nejčistší, to je fakt sračka, něco tak už obvyklýho, srát na to! Má to bejt pro všechny, i já to tak chci. Ale jedna věc, která je si myslím důležitá, je vidět všechny ty bandy, co potkáme na tour, dostat se s nima do kontaktu, někteří ani neví, že nikdo další takovej existuje a protože jezdíme do různejch zemí, tak můžem poznat hodně dobrejch lidí, crews a anarchistů/ek.. Je důležitý vědět o sobě, že existujem, páč je to tu drsný, víš co myslím. Potřebujem se navzájem.

Všimli jste si, že lidi okolo vás (nebo návštěvníci koncertů, posluchači) začli přemejšlet, nebo konat jinak díky vaší muzice?
M: Jasný, určitě jsme ovlivnili lidi s touhle sračkou, to je to, proč to děláme. Má to účinek – propaganda.
DD: Některý lidi mi řekli, že jsem jim změnila život, ale taky mohli bejt pěkně sjetý.

Kromě hraní jste ještě aktivní se svým labelem EK Records, řekněte, jak vybíráte kapely, který vydáváte, jaký máte požadavky, ideologii labelu a samozřejmě alba, který jste vydali...(pokud to není teda moc dlouhej seznam)
M: Vyberem si je, když se nám líbí, jednoduše, jestli nás oslovili svým přístupem, jestli hodně jezdí koncerty a tour... Jak nemáme moc peněz, tak většinou platí za vydání a potom jim pomáháme nějak to zkompletovat a dostat to ven, spolupracujem spolu od nahrávky k nahrávce a berem si procento z ceny, stejně tak jak to dělaj distra. Vydali jsme 24 cédéček a jednu kazetu většinou v nákladu 500-1000 kusů. Ideologie našeho labelu je samospráva. Ty bandy by měli mít kontrolu nad jejich věcma, stejně tak jako by měl mít každej.
Nějaký nahrávky od roku 2003:
Critical Beats - DJ Malatesta - 12inch vinyl (2003)
States Of Abuse - (various) - double 12inch vinyl (2005)
States Of Abuse - (various) - CD (2006)
Got No Time - Drowning Dog & Malatesta - CD (2007)
Mix Tapes and Cotton - Drowning Dog & Malatesta - 7inch vinyl (2009)
Resisto 2 - (various) - CD (Benefit pro Daxe, zavražděnýho náckama v Milanu – 16. března 2003) (2010)
The Best of... Acero Moretti - CD (2011)
Senza Padroni - Drowning Dog & Malatesta - CD (2011)

Kde můžem najít vaše nahrávky? Jste v pohodě se stahováním vašich věcí z internetu? Když to můžu porovnat se sebou, nikdy bych asi neobjevil tuhle politickou hip hop scénu, nebejt stahování a stejně – internet je můj jedinej zdroj těchhle věcí, protože v čechách tahle „scéna“ prostě není.
M: Naše nahrávky jsou k sehnání u AK Press – California, BboyKonsian – Paříž, Irregural Rhythm Asylum – Tokyo... Osobně jsem pro, aby lidi dostali odměnu za svoji odvedenou práci, takže volná muzika je pro mě trošku zvláštní, avšak nahazování videí a živáků je pro mě vpoho. Ale to je jen můj názor, a úplně si za ním nestojím, je to hodně individuální – jestli chceš podpořit anarchistickej projekt, tak si kup cd, když ne, tak ne. Ale nemůžem to dělat bez finanční pomoci, věř mi, nemáme prachy, abysme je splachovali do mísy...někdo třeba preferuje koupi piva, to je každýho věc.
DD: Info najdeš na: www.ekrecords.info ….kup si, stahuj, vypaluj a pošli dál.

Řekněte nám něco o scéně v San Franciscu a Milanu...
M: San Francisco je město střední třídy, jakože jsou tu pořád bohatí, co potřebují kolem sebe hodně pracujících, aby pro ně pracovali..což se taky promítá na zdejší anarchistický politice. Takže jak si můžeš představit, model třídního boje tu není moc populární, ale je tu tradice z dob před japíckým boomem ke konci 90 let. Samozřejmě jsou tu zajímavý skupiny a největší anarchistický distro (AK Press - http://www.akpress.org/) začlo taky tady, stejně tak jako EK records... :)
Milano se nezdá, je tu hodně sociálních center, hodně z nich má šílenou politiku, ale je tu i velká anarchistická komunita, v Itálii celkově je rozmanitá a silná anarchistická historie, v poho rapová scéna, ale ne úplně nejlepší – ale lepší se to. Občas děláme na různejch místech koncerty, dobrý rapy, co stojí za poslech jsou Acero Moretti a Cuba Cabbal.
DD: No, abych to vzala obecně... Evropa je jiná, ne lepší, nebo horší, ale fakt jiná. Jiný souvislosti, jiný místa, zákony, historie...Jsou tu sociální centra, squaty, umělecký místa... Při prvních tour mi to všechno přišlo zvláštní, že takový místa jsou – máte sociální centra založený vládou?! A ta myšlenka osquatovat místo na několik let a nezbláznit se z toho...fakt zajímavý. Ne jako americká majetnická kultura / zákony. Jasně že můžem squatovat i ve Státech, ale není to to samý, je to většinou v odlehlejch místech, ne v prašivým centru města. A hlavně nevydrží dlouho a nedostává se moc podpory od místních komunit. Naneštěstí tu taky není moc peněz, nebo jestli vůbec nějaký, co se dávaj do kultury, většina peněz v americe jde do armády a policie. Zakládání míst k šíření kritickýho myšlení, či nějaký kreativity fakt není na horních položkách v seznamu. Oni potřebují jenom levný hnáty, co jim budou utírat zadky. Vzdělávání a zkulturňování lidí může způsobovat problémy. Nepřemýšlej. Drž hubu. Utírej hovna a vydělávej nám prachy. :) My si vždycky vystačili s tím, co máme a s tím, co můžeme mít.

Co vaše plány do budoucna? Víc šňůr, nahrávek u Sony Music?
DD: Sony Music neodpovídá na moje telefonáty, říkali něco jako: „seru na tvou revoluci“.
M: Víc šnůr, víc nahrávek na EK records, míň benefitů.. pokud teda zrovna nebudou na nás :)

Napište nám nějaký dobrý linky, typy, recept,...
M: www.bboykonsian.com, ekrecords.info, ungovernable resistance radio, koukněte na to. Probuďte svoji představivost... udržujte DIY myšlenku, ale nechte si zmástrovat nahrávky a používejte .wav nebo .aiff namísto .mp3 při hraní...
DD: smažený brambory, cizrna, zamíchaný s ledovým salátem a dijonskou zálivkou...ummmm

Chcete říct něco nakonec? Dík za odpovídání mejch nudnejch otázek, jsem fakt rád, že jsem vás potkal „živě“ a že jsem slyšel vaše dobrý vály a pěkně si s váma popovídal v Brně, bylo to inspirující. Žhávím vaše céda pořád..mějte se, psi!
M: My děkujeme tobě, za parádní chvíle v Brně, fakt se nám tam líbilo a těšíme se na vaše nový pecky s Křikzticha.

Žádné komentáře:

Okomentovat