http://oi42.tinypic.com/ab2e86.jpg

31. 3. 2012

Street Voicez:- Představení projektu

     V říjnu roku 2011 se poprvé objevil na Radiu Rastafari pořad věnovaný tzv. "uvědomělému rapu". Ohlasy na skutečnost, že se na rádiu, nesoucím název po samotném Rásovi Tafarimu Makonnenovi, vyskytuje hip hopový pořad, byly rozdílné. Na povrch začalo vyvěrat veliké množství otázek ohledně mého pořadu a jen ztěží se otázkám a odpovědím dal dát jasný řád. Dovolím si tedy použít tento článek k jejich zodpovězení. (Editováno 9.4.)




     Nápad vytvořit na Radiu Rastafari hip hopový pořad se zrodil v mojí hlavě již okolo května roku 2011. Díky známým v DJském týmu jsem měl možnost tento svůj nápad s lidmi pracujícími okolo radia prodiskutovat, a nakonec byl tento pořad těmito lidmi pozitivně přijat, a dostal tak zelenou. Jako první a nejdůležitější bod k uskutečnění pořadu bylo potřeba získat moderátora s dostatečnými znalostmi. To nebylo jednoduché, jelikož v té době mi bylo čerstvě 19 let, a chyběly mi tak spousty znalostí, které jsem prostě nezažil a neměl do té doby příležitost o nich vědět jinak. Jednoduše jsem si netroufal svými případnými chybami kazit dobré jméno rádia. Při absenci jiného člověka jsem se rozhodl to vzít na sebe. Určitě jsem cítil chuť do moderování, ale přesto se domnívám, že moje motivace netkvěla v mé chuti se za každou cenu dostat do rádia a vysílat, ale v kvalitní distribuci hudby a názorů subkultury, tolik opomíjené širokou veřejností. Důkazem budiž můj odklad tohoto až do října, během kterého jsem si zajišťoval potřebné předměty k moderování, učil se jak vysílat a zároveň zaplňoval moje znalostní mezery. Začátek byl poté z mé strany rozpačitý a trvalo to ještě několik vysílání, než jsem dokázal vyladit základní chyby a přizpůsobovat vysílání vlastním představám. Zpočátku jsem vysílal hudbu chronologicky od přelomu 70. a 80. let do současnosti, abych neznalého posluchače uvedl do obrazu jakou, hudbu chci vysílat, a zároveň ho naplnil novými poznatky. Poté následovaly tematické pořady, ve kterých jsem měl snahu o prezentaci témat, která v hip hopovém světě přichází často na přetřes, a aby tak posluchač poznal pravou podstatu hip hopu, a ne tu, kterou slýcháme od Rytmusů a mnohých dalších. Témata byla například: Legalizace marihuany, Policie, Hip Hopem proti rasismu, uskupení "Native Tongues" a další...

     Jak je zobrazeno v logu Street Voicez, hlavními body pořadu jsou Trueschool Hip Hop, Underground Hip Hop, Antirasismus a Politický rap.

     Trueschool: Je hlavní prvek, který se objevuje v mém pořadu. Je těžké definovat Trueschool, a každý vidí tu definici jinak, ale základ tohoto prvku je pro mě v poskytování buď podstatné zprávy prostřednictvím rapové hudby, nebo v poskytování kvalitní zábavy. Trochu zjednodušeně řečeno: To, že si někdo koupil Porsche za 8 milionů nebo že měl za noc tři holky, rozhodně nedává nikomu žádnou podstatnou zprávu a ani mu neposkytuje zábavu, pokud nemá komplexy nebo netrpí přehnanou závistí. Proto rap o tomto nemůže být řazen mezi Trueschool. Zároveň mi jde v tomto prvku o kvalitní spojení mezi tzv. Oldschoolem a současnou produkcí.

     Underground: V tomto prvku mého pořadu mi jde především o znovuobjevování nebo o nalézání takového Rapu, který není všeobecně známý, je vyráběn často dokonce i v domácích podmínkách či na neznámých labelech, a proto nemá v současné době dostatečný prostor předat svou zprávu mezi lid. Tento prostor tedy nabízím ve svém pořadu.

     Antirasismus: Nedílná, a v Českých podmínkách velmi často opomíjená, součást je antirasistické stanovisko hip hopové subkultury. Dnes bych to odhadoval tak na tři čtvrtiny lidí těch, co si o sobě říkají, že jsou hip hopeři, ale zároveň chovají zášť vůči jinému národu či etniku. Člověk, co chová zášť k jinému národu či etniku, si rozhodně nemůže říkat hip hoper, a měl by se zamyslet nad tím, co ho k jeho nenávisti k lidem, které nemůže všechny znát, skutečně vede, místo toho, aby svojí nenávist ospravedlňoval primitivní sobeckou rétorikou typu "Nějací Romové mě jednou přepadli, a to mi dává důvod je všechny nenávidět". Je důležité se v tomto případě tázat, PROČ to tak je, že Romové často končí na okraji společnosti. Je tudíž i důležité se striktně antirasistického stanoviska držet zuby nehty, aby se nedal hip hop zdeformovat a zneužít jistými individui, která by skrz něj chtěla získávat moc a šířit nenávist.  

     Politický rap: V dobách současné světové krize mezi lidmi narůstá touha po politické alternativě, ale ta bývá často jen zneužívána k získání něčí moci. V politické rubrice mého pořadu proto zaznívají tracky, které se věnují různým politickým otázkám, nebo také řeší problém rozdílu mezi chudými a bohatými a postavení člověka z ghetta v poměru k ostatním vrstvám společnosti. Radši pouštím tracky, které nejsou pouze plné skepse a nihilismu a ve kterých je formulován i jasný politický názor. Těch je bohužel jako šafránu. 


     Často jsem se setkal i s otázkou, proč vlastně zrovna Radio Rastafari? Mnoho lidí jak z hip hopové, tak reggae subkultury má pocit, že toto jsou dva naprosto rozdílné světy a vzhledem k drtivému útoku komerce na hip hop mají do jisté míry i pravdu. Ale když se podíváme na tvorbu lidí, co se snaží dělat Trueschoolový a, řekněme, "kořenový" hip hop a na tvorbu těch, co dělají reggae, tak si nelze nepovšimnout mnoha společných rysů. Tyto rysy jsou dané i historicky, jelikož hip hop původně vznikl, když se takříkajíc „splácly“ dohromady spousty žánrů a subžánrů, které byly v ghettech Bronxu známé. Velice významnou měrou se na vzniku hip hopu podíleli  jamajští přistěhovalci, a ti byli samozřejmě velice ovlivněni reggae, ska, toastingem a podobně. Člověk, co si říká "otec Hip Hopu", je DJ Kool Herc, a to je jamajský přistěhovalec, a není proto ani žádným překvapením, že důležitou roli při vzniku hip hopové komunity v New Yorku hrála fúze rastafariánství a rudeboys. Krom toho v mnoha zemích, včetně USA, je vidět otevřená spolupráce mezi hip hopem a reggae (hodně v Německu) a nikomu to divné nepřijde. V mých tematických pořadech se již objevilo i vysílání o těchto mezižánrových spolupracích.

     To by tak bylo k představení mého projektu asi všechno a já budu rád když vzbudím váš zájem a dvojnásobně rád budu, pokud po poslechu usoudíte, že moje práce má smysl. :)


Kdy?:- Každou sobotu od 14:00 do 16:00
Kde?:- Na Radiu Rastafari - www.radio.rastafari.cz


Street Voicez Jingle:-


     

          

Žádné komentáře:

Okomentovat