5000 (PětTisíc) je mág slova a sympatickej chlapík, co dělá zajímavej rap. Byly jsme společně na šestnáctidenním tour, což byla paráda. Společně s Mirkem (Miraho) nám ukázali, jak se dělá rap v polsku, jak se jede frýstajl a jak se dělá shoplifting ve velkým. Tenhle rozhovor vznikal hrozně dlouho po mailu a hlavně největší zlo byl ten překlad...no uf. Takže otázky vymejšlel Maz, odpovídal Jan Pawel 5000.
ROZHOVOR VYŠEL VE FANZINU CHYBA #9 V PAPÍROVÝ PODOBĚ, PRO OBJEDNÁNÍ KLIKEJ NA BANNER:
1) Začněme tradičně s
představovacíma ceremoniema – proč 5000? Je to fakt dobrý
jméno, protože seš hned jako první v moji hiphopový složce v
počítači a asi ne jen v tom mým :) No a samozřejmě nám pověz
kdo vlastně doopravdy jsi.
Původ tý přezdívky je drženej v
tajnosti od doby, kdy jsem začal vystupovat, možná se odhalí
někdy v budoucnosti, ale nechme to tak i nadále. Je to symbolický
jméno nesoucí důležitej význam, není tak typický, takže hned
od začátku se tu nabízí otázka – o co mu jde? Je to jednoduše
přeložitelný do všech jazyků – už sem byl cinq
mille, piec tysiecy, pět tisíc, tawan myanga, five thousand... Dost
velký číslo, grandiózní, absolutní a záhadný. Nejsem žádnej
matematik, ale teorie porozumění světa skrz cifry byla vždycky
lákavá perspektiva, božský kód zapsán do přírody,
dešifrovatelný matematikou – víra schovaná v cifrách; to
všechno je tak nějak to, s čím chci komunikovat skrze 5000. Řek
bych, že to je všechno, co bych mohl říct o svým vlastním
jménu...
5000 je průměrnej
týpek z ulice jakýhokoli města na světě, momentálně zdravící
z Varšavy. Nijak zvláštní, jen nasranej z nynějšího stavu
událostí a frustrovanej lidstvem. Šíří zpovědi, plive do
mikrofonu, nezkouší, krade beaty a čas od času produkuje nějaký
mluvený slovo... zde by mohlo pokračovat spousta dalších
narcistickejch blábolů do nekonečna. Ze začátku jsme byli dva,
ale nakonec jsem skončil sám a tak to i asi zůstane. Po tom, co
jsme se rozdělili, jsem si nechal jméno COANENEPILLI (nebo taky
CNNPLL), abych se tak oddělil od dřívějšího projektu, kterej
byl taky pojmenovanej 5000, nebo někdy jen 5K, takže někde můžete
najít i tohle druhý jméno.
2) Taky by to mohlo být jistý
pokračování „feeding of the 5000“ alba od CRASS třeba...Ale
pojďme k tý nejdůležitější věci – texty. Pamatuju si den,
kdy jsem našel tvý věci někde na internetu, což byl pro mě fakt
kopanec – ty texty jsou fakt trefně napsaný, jako kulky do hlavy.
Mám rád tyhle texty, který kritizujou kritiku všech kritik. Co je
tvůj hlavní cíl, jestli to můžu takhle blbě říct?
Nojo, CRASS pařáty
v tom taky můžou bejt. Takže jak vidíš, pasuje to dobře ke
spoustě věcem. Dík za vlídný slova. Nevím, co je hlavní cíl
všeho, ale jestli mám poukázat na jeden z těch nejvíc
důležitejch aspektů rapu pro mě, tak je to prostý šíření
poselství a víra v to, že to někdo uslyší a nějak si přebere
moje slova a zhodnotí je skrz sebe a svý konání. Další věc je
ta, že můj rap je nějak spojovanej skrz víc konzumovanej
„revoluční rap“, nebo „uvědomělej rap“, a je víc pro
lidi, který jsou už seznámený s autonomníma, či
antiautoritářskejma myšlenkama, nebo hnutím. Je to možná
onálepkovaný společně s uskupeníma jako looptroop, immortal
technique, dead prez, keny arkana (pro zřejmý příklady tohodle
stylu muziky a myšlenkama v ní, či lidma, který v těchle
uskupeních fungujou) a najdete tam podobný sdělení, jako v mých
textech, ale snažím se do toho dávat víc „interních“ věcí
skrz hnutí. Vnitřní (sebe)kritika věcí, který děláme špatně.
V
mých textech najdeš spousta tématickejch konin o
antiautoritářství, decentralizovaným a autonomním organizování,
ale jestliže pracuješ se svojí lokální komunitou
decentralizovaným způsobem, nepřehlídneš mnohem víc přímejch
odkazů na každodenní problémy. Lidi co se snaží
decentralizovat, lidi, co pořád o něčem pochybují s tím už
počítají, nebo prostě už ví. Hodně věcí, o kterejch píšu,
nejsou sestavený z bodu nula, ale z bodu, ze kterýho jsem přišel,
abych udělal přednostně úsudky, psal texty, abych viděl ideje,
povinnosti, zkrachovalý taktiky a následoval tak tohle všechno z
bodu, kde plány a kritiky ostatních spadly na zem. Ovšemže to
nejsou „všeznalý přednášky, jak řídit svět“, jsou to jen
otázky, který se snaží zamýšlet nad možnejma směrama budování
řešení problémů našich komunit. Zároveň se ale snažím to
dělat snesitelnější, pro lidi, který ne vždycky pochopí moje
paralely, přirovnání, atd. Je to to samý, když posloucháš
undergroundový rapy, který nemaj co dočinění s anarchismem, ale
stejně tam zachytíš to, že rapujou o věcech, který tě zrovna
taky žerou. Doufám, že ty texty fungujou obouma směrama, s tou
výjimkou, že u těch mejch věcí můžeš jednoduše říct, že
politický sdělení, či pozadí je fundamentální pro můj způsob
znázorňování věcí. No a samozřejmě ty problémy, který sem
zmínil a odpovědi na ně jsou více v obecný rovině a stále se
snažím označovat věci v metaforách vyjmutejch z každodenního
života, jenže je to jen každodenní sračka viděná skrz moje
brejle, takže náhled do reality, který dostaneš skrz ty slova
můžou bejt jiný, než klasickej průměr. Takže se snažím
znázornit slova z bodu, kde jsme alespoň pochytili, že svět kolem
je vzhůru nohama a chceme ho změnit, víme proč a jak ho „otočit“
zpět a máme nápady jak proměnit ty zhnilý mříže toho stroje,
ale neděláme to. Rádi bysme se viděli jako milníky v osvobození,
či v boji za svobodu. Nedíváme se na dopad, který tolik do světa
vysíláme, ale spíš jak se u toho cítíme. Je pro mě důležitý
nabourávat tyhle druhy stereotypů, ve který bysme rádi věřili,
jen protože nejíme maso, nebo třeba používáme linux.
Stále je tu však
tolik potenciálu, tolik soucitu a lásky v těchhle komunitách a
pro mě není nemožný o těchle věcech prostě zkoušet mluvit.
Dilema a chyby jsou zahrabaný v lidským DNA, všichni to víme.
Někdy tu není tolik uvědomění a někdy tu není tolik sil k boji
za ostatní, když můžeš vybírat konťáky, krást, dělat
sítotisk, stopovat, posprejovat celej svět a k večeru se ožrat,
nebo zhulit, pěkně si odpočinout, dát si obídek, atd. Serem na
to – to je problém. Rádi se chvástáme o tom, co a jak se má
změnit, ale nic pro to neděláme. Punkrock, DIY, stejně jako
občasnej squatting – to nejsou politický řešení, ne ekonomický
řešení, ne sociální řešení, ale je tu stále velká kopa
lidí, fakt hodně z nás, co si myslí, že jsme jako poslové
nových zítřků, když o tom jen tak mluvíme. U mě je to to samý.
Odpovídám tady na tyhle otázky, říkám, že jsme všichni
špatný, nazývám se aktivistou, nabízím náhled do hnutí,
zatímco jediný, co teď zrovna dělám je, že sedím doma, kradu
muziku z internetu, peru se s univerzitou, chodím do squatů, teguju
svý jméno po celým městě po vzorů kmenový ukázky síly, občas
zahraju koncert a to je vše. Nejsem žádnej Che Guevara, žádnej
Zapata, žádnej Unabomber, nikdo. To je pro teď moje životní
konkluze. Jestli chceš něco změnit, radši jdi do ulic a zabíjej
lidi, bombarduj domy, nebo zalez někde v horách do jeskyně a
počkej dokud nebouchnou ty atomovky, nebo se nestane něco
podobnýho. To je to, o čem celej tenhle rap je. Zabíjej lidi, nebo
jdi do osamocenýho vyhnanství – teď, v době po 9/11 není nic
mezi tím, co by za to stálo. Stejně zůstanem připoutaný uvnitř
systému, kterej tolik nenávidíme, tak proč to aspoň nezkusit?
My, takzvaní antikapitalisti, revolucionáři, aktivisti, jsme
stejně většinou banda uplakánků nadávajících na stupidní
lajfstajly ostatních. To je taky důvod, proč moc s muzikou nejdu
ven, nemám 5000 facebook, smazal jsem 5000 myspace, kterej jsem
jednou použil, nepíšu na různý weby, že jsem vydal novej
mixtape, či že někde hraju. Nevidím důvod, proč bych lidem mimo
hnutí předkládal to, co dělám. Nepotřebujou to. Můžou to
najít, když budou chtít, buďte mým hostem prosím. Ale stejně
tak můžou ty všechny ideje získat od lidí, který sem zmiňoval,
je tu pár revolučních, uvědomělých, politických hiphopů, spíš
míň naplněný otázkama a pochybováním a víc orientovaný na to
„utvrzování se“, ale to je vpoho, protože to vyzdvihuje to, co
lidi potřebujou a hledaj v týhle „bojovný“ hudbě. Přemýšlel
jsem nad tím napsat taky takovou „hymničku“, ale vždycky to
končí u toho „život je boj zakončenej smrtí“, což už není
tolik pozitivní. Hodně lidí si může myslet, že věci, o
kterejch píšu a mluvím jsou spíš antisociální a
dekonstruktivní v primitivním mínění, ale tak to prostě je:
„dej mi prachy, spal je na prach, nejsem bláhová společnost a
pochybuju, že někdy budu.“
3) Tolik ohně! Nakousl jsi na dálku
některý moje myšlenkový pochody, co mi v posledních měsících
chroustaj v hlavě. Jak jsem dosáhl onoho „dekonstruktivismu“ a
myšlenek o užvaněným aktivismu z mojí/naší strany, tak se to
celý nakonec jeví jako další nepřítel proti nám, což?
To jo,
stoprocentně je to tak. Řekl bych, že to je to, co přišlo ze
sebeuvědomění a vůle boje skrz sebeosvobození. Identifikace
věcí, proti kterejm stojíš a skolení jich k zemi. Některý
věci, jako je kapitalismus, či státní moc, můžou bejt daleko a
můžou vypadat nedosažitelně pro nás, malý aktivisty, ale jsou
tu rozlehlé propasti, kde můžeme popadnout dech a do kterých se
můžeme vnořit, abychom je změnili, třeba podobně, jako se
nutíme do každodenní aktivistické rutiny neustálýho boje. To
jsou místa perspektiv, na který zapomínáme. Pár let předtím tu
byla hodně agitace v hardcore/punk kruzích, představující
totální osvobození – což je osvobození země, zvířat a lidí,
pakl tří oblastí, ukazován jako stejně důležitej. Osvobození
země a zvířat viditelně spojený s rétorikou hc/punku a
osvobození lidí jako nástavba boje za práva zvířat. Co bych
osobně přidal k tomuhle fenoménu totálního osvobození, je
čtvrtej element, element svýho já. Takže abych to zjednoduššil,
vnitřní bytí. Být sám sebou. Jako velkej a malej jihad pro
muslimy. Všechny ty kecy, co slyšíš o svatý válce, sou jen
sračky vytvořený médiama a sociálním nepochopením, který
odkazuje na jihad v časech křižáckých válek. Vraždy, válka,
sebevražedný útoky, únosy, to je to, co lidi nazývaj jihadem,
ale to je jen ten malej jihad, ta jednoduchá část, která
nezahrnuje tebe. Co je důležitější, je ten velkej jihad, vnitřní
boj s tvým já, nesnáze k cestě k vnitřní čistotě. Můžeš se
sám sebe zeptat, jestliže ty lidi, co se vyhazujou do vzduchu s
dalšíma deseti lidma, jsou ti vítězové, úspěšní ve svaté
válce k sebeosvobození a jestli je tam v slavném macho nebi kupa
nadržených arabských roštěnek, který na ně čekají, za to že
nerespektují jiný život... To se zdá, že přidává k tomu, jak
ty sám vidíš aktivismus, autonomní aktivity, jak definuješ
anarchismus, nebo osvobození. A nikdy samozřejmě nevíš kdo je
kdo – kdo opravdu bojuje, kdo věří v to, co oni/my/ty/já
děláme, kdo prostě nemá tušení kam v životě směřovat a kdo
je fízl, nebo infiltrátor. Nikdy nemůžeš jít do myslí jiných
lidí, to je proč si myslím, že je důležitý si udělat svůj
vlastní interiér v hlavě, rozsáhlejší komnaty uvědomění. To
je jediná sféra ve vesmíru a času, kde můžeš být zodpovědný,
za to jak se rozhodneš. Někteří říkají, že tu není žádná
alternativa a perspektiva mezi tím, co je uvnitř tebe, v cestě
kterou kráčíš světem, takže revoluce můžou bejt možný,
vládci můžou být svrženi, nahrazeni sračkou, ale stejně budeš
svázanej v poutech někde v jeskyni. Ale jedna malá věc ti může
změnit celej svět, oči, jakejma ho vidíš a jak se jim cítíš
bejt utlačovanej. Je to všechno v tvým mozku, nebo říkej tomu
jak chceš. Je to jako to, o čem už jsem mluvil – buď se na to
vyser a nebo se zdokonaluj z vnitřního vnějšku. Nic jinýho mi
nepříjde, že by fungovalo... Samozřejmě nemá cenu čekat na
osvícení, jen abys mohl dosáhnout na přírodní, sociální, nebo
politickou změnu, můžeme fungovat na obou levelech simultánně,
nebo to aspoň zkusit, ale je potřeba mít hodně místa pro
reflexi, jelikož obě tyhle cesty se zdokonalují v tom směru,
jakým bys je chtěl vidět zdokonalovat se...
4) Jo, reflexe. Naše aktivistická
páska přes oči. Takže preferuješ autonomní „boj“, nebo
radši organizovanou velkou mašinu?
Víš, jestli je
to „ten boj“, tak mi to je jedno. Osobně nejsem schopnej
pracovat v oficiálních podmínkách. Media, neziskovky,
konference... řekl bych, že jsem moc antisociální, abych
obchodoval a prodával aktivismus úspěšnou cestou, ale opravdu si
vážím lidí, který jsou schopný ohněm bojovat s ohněm a dělat
to. Nejvíc postrádáme tu velkou organizovanou velkou mašinu, o
který mluvíš. Mašinu se zázemím, zdrojema a kontaktama. Řekl
bych že už je dneska zřejmý, že když chceš případ, kampaň,
nebo cokoli jinýho nechat zviditelnit a sociálně/politicky
akceptovat, musíš to protlačit do médií, ukázat jaký je
veřejný názor, dostat pozitivní ohlasy, nechat lidem uvěřit tvý
lži, aby ti tak dali svoji pasivní masovou podporu. To je role
společnosti, veřejnýho názoru ne? Diváci, vrchní přikyvovači,
pasivní voliči. Občas aktivisti hledají, jak zjednodušit nástroj
k veřejnýmu mínění, aby tak zlegitimizovali svoje akce. Ale to
jsou zákony dynamiky systému a sociálního systému, bych řek.
Fungování ve větší skupině, oficiálního těla, kdy jeden
sociálně prezentuje a pracuje skrz média se svým posláním, ne
zastřeně, nebo, co je horší, s posláním založeným na tom, co
neinformuje, nebo nezvyšuje obavu, ale zakládá si na dosahování
jistých reakcí... dopad na mysli lidí, kteří tyhle informace
dostávají, jsou zřejmým, ale obtížným problémem, se kterým
se moc nerad setkávám, protože mi to přijde nad moji hlavu...ale
zpátky k otázce – na místě velkých skupin s malou autonomií
určitě preferuju malý skupiny s velkou autonomií.
5)Takže si myslíš, že nějaká
„nová internacionála“ nemá smysl? I když přijdou malými
afinitními skupinkami? Co si myslíš třeba o weather underground
například – protože to je model tohoto typu hnutí (je jedno jak
skončili)...
To je těžká
otázka. Internacionály/velký hnutí jsou nezbytný pro globální
změnu, o tom není pochyb. Ale autonomní, nebo konsenzuální
organizování ve velkých skupinách vždycky pronásledovaly
technický problémy. To je proč vojenský skupiny prahnou k
centralizování, i když jsou z anarchistického podhoubí. Avšak
jak už jsem říkal, práce ve velkých skupinách tíhnou k menší
autonomii pro jedince, či afinitu. Také práce v organizovaných
strukturách a skupina, či organizace, která je v rámci nějakého
hnutí, nejsou dvě a ty samé věci. Jsou od sebe na míle daleko.
Hnutí není skupina. Obě mají definované cíle, užívají jisté
metody, někdy mají vůdce, ale vždycky tu bude víc flexibility,
víc místa a ztrát v hnutí, než ve skupinách, protože je tu míň
struktur a věci jsou míň kontrolovatelný. Není mi jasný,
nakolik byl WeatherUnderground centralizovaný organismus, ale z
větší části asi jo. Moc o nich nevím, ale určitě jsou tu
jistý vysvětlení, proč tihle bojovníci odevzdali svoji autonomii
kvůli logisitickejm požadavkům a dalším okolnostem. Provádět
decentralizované a tajné polovojenské/gerilové aktivity, zatímco
osobně zůstávat v podzemí a současně koordinovat další
afinitní skupiny, tím určitě musíš dojít k velkým
organizačním problémům, takže se nedivím že lidi obětujou
kousek „svobody“ pro větší efektivitu. O Weather Underground
jsem přečetl nějaké knížky, z tohodle období ale nejen o nich,
ale i o dalších „sousedních hnutí“ v americe od 60 do 80 let,
který mi dělali pěknou husí kůži, určitě to bylo
mytologizovaný v evropských hnutích 21.století a je to něco, na
co můžeme dneska vzhlížet, ale je jedno, jestli to bylo víceméně
možný předtím, víc než teď, protože ta situace je vlastně
pořád stejná i dneska. Znáš všechny ty skupiny a sítě z
minulosti víc než z dneška a zdůrazňuješ důležitost nabízení
bezpečného zázemí a organizované udržitelné komunity všem
aktivistům/kám, teroristům/kám a podzemním lidem. Je tu hodně
faktorů, který s tím obecně souvisí, s politickým kontextem, se
kterým přišli – antiamerickým/antiimperialistickým/pročernošským
postojem, hnutí za gay a ženské osvobození, které určili v
hodně ohledech, jak se komunity budou starat o své členy a členové
zase ukázali svoji vzájemnou pomoc svým protějškům, kteří
poskytli větší level sebeudržitelnosti, což celýmu undergroundu
hodně ulehčilo. Tyhle typy mezilidských vztahů musí být něco
ohromně silnýho a důvěrnýho a taky dost nesrovnatelnýho s něčím
jiným. V duchu „osobní je politický/politický je osobní“. A
řekl bych, že kdokoli, kdo se zapojil do jakékoli ilegální
aktivity společně s dalšíma lidma, aktivit, který vyžadujou
setkání pozdě v noci, cestování spolu, spaní spolu a brečení
na rameni někoho jinýho, tak alespoň trochu ví, o čem tu mluvím.
Je to něco, co nezískáš někde jinde, takže bych řekl, že
afinitní skupinky a tyhle tajný rodinný skupiny mají úplně
jinou kvalitu aktivismu. A tak jak jsem to pobral já,
WeatherUnderground byly tak trochu organizovaný podobně, jen se
potom o dost zvětšili, takže úplně v jiných galaxiích, než
třeba Greenpeace, či StopActa. Další věc je ta, že velký
kvanta lidí znamenají menší bezpečnost, i když jsou ty
standardy nastavený vysoko. Masový organizování je potřeba, ale
my nechceme být masa. Chceme být efektivní díky našim
schopnostem, dovednostem, abychom se organizovali a reorganizovali,
když je potřeba, ne protože jsme čísla. Snad jsem na to
odpověděl.
6) Dobře, zpátky k muzice. Kdy jsi
přišel na scénu se svejma kradenejma beatama a kde jsi všude
hrál? Spolupracuješ taky s dalšíma projektama, tak nám o tom
něco pověz...
Poprvé jsme hráli
na začátku roku 2008 a od té doby jezdím po evropě po
koncertech. Ze začátku jsem se snažil kombinovat rap s extra
poselstvím, což znamenalo hrát na benefitech, nebo organizování
koncertů při různých příležitostech a informování lidí o
aktuálních tématech. Taky jsem na každým koncertě dělal různý
proslovy. Naneštěstí jsem většinou hrál na punkovejch akcích,
což je taky moje vina, protože nejsem dostatečně odhodlanej
zkusit bojovat skrz klasickou rapovou scénu a jejich klišé,
stereotypy, a radši jsem se vyhnul těmhle kruhům, takže jsem
hodně vzácně dostal možnost konfrontovat moje vystoupení s
veřejností, která zná tu typickou rapovou scénu. Takže je to
naneštěstí klasickej syndrom nošení dříví do lesa, ale snažím
se to změnit. Před dvěma lety jsem byl na polským tour s ruskýma
Moscow Death Brigade, což bylo fakt dobrý, protože to bylo poprvý,
co jsem hrál víc koncertů za sebou, kde hlavní těleso bylo rap.
Začátkem roku 2012 jsme měli „slavic raptopus tour“ s raperama
Křikzticha, Afarastafa&BK, a Miraho, kde jsme pokryli 15
vystoupení ve třech zemích – čechy, německo a švýcarsko.
Vtip v tom názvu tour byl skrz slogan „straight slavic flavour“,
což je slogan polskýho labelu Prosto Rap, který spíš promuje
patriotický názory a první jméno toho tour bylo „slavic
anarchorap“, což bylo něco úplně odlišnýho, ale pořád dost
„slavic“ (Slovanský) haha.. Občas hraju s jinejma kapelama, či
sound systemama, ale nemám žádnou, se kterou doopravdy
spolupracuju. Před pár rokama jsme založili Simbola Antifaszista,
což bylo spojení rapu, punku, samba bandu, což byl od začátku
solidární projekt založený pro polský antifašisty. Projekt
začal během protestů 11. listopadu 2009 (velká nazi blokáda) a
prošlo tím dobrejch 40 lidí. Jamovali jsme a pak nahrávali živě
bubny od tří do víc jak dvaceti lidí naráz. Hodně to vycházelo
taky z akčního samba bandu Rhythms of Resistance, který hraje
velkou roli v dnešních antifa protestech. Zpěvy a texty byly
napsaný zpěvačkou z punkový kapely El Banda (to je velice dobrej
punk, doporučuju najít a poslechnout! Pozn. Maz) a mnou. Matroš
obsahoval taky flašinet, což tomu přidalo trochu folkovýho koření
a samply z antifa demošek. Jeden song se dotkl tématu zabití
jednoho nigerijce v polsku, během příprav Eura2012. Trvalo asi
rok, než jsme nasbírali všechny vály a v listopadu 2010 jsme
vydali benefiční CD, ale hráli jsme jen jednou. Byly plány na
velký tour, druhý album, ale nějak se to rozpadlo.
Další
kolaborace, který sem se zúčastnil bylo Almas Kontrol – já a
kámoš z Mongolska Kontrol DJ Collective. Všechno začlo v rádiovým
studiu v Ulanbátaru, kde Kontrol měl týdenní relace. Vykouřili
jsme tam hodně trávy, udělali šílený live mixy libový basový
hudby a kupu freestylů. Na začátku to měla bejt bokovka, temná
muzika, kterou jsem chtěl upozornit na nacionální trendy v
Mongolsku, ale nahrávky tohodle typu v jiným jazyce, než
Mongolštině neměly smysl. Takže jsem začal psát jiný texty.
Některý jsem napsal přímo pro ten mixtape, ostatní dlouho
čekali, než dostali jméno, některý jsem hrál na koncertech,
takže jsem tu měl jednu neuzavřenou epizodu. Taky to nahrávání
trvalo dýl, než jsem čekal a taky ten efekt byl úplně jinde, než
jsem čekal na začátku – hodinovej dubstep/rap mixtape válů,
který jsem nenahrál nikde jinde. S Almas Kontrol asi vystupovat
nikdy nebudem, možná někdy, ačkoli musím řict, že se našli
lidi, kterým se ten projekt líbí a chtěj na něm pracovat. Osobně
mi přijde těžký hrát na elektro akcích, protože je těžký
vidět, jak poselství, který vysíláš lidem, se vrací zpátky,
jelikož polovina je na fetu a druhá neslyší, nebo jim je to
jedno, co tam říkáš. Ale zároveň bych to nechtěl pohřbít,
protože je tu velká prázdnota mezi smysluplnejma sound systemama.
Taky jsem začal spolupracovat s jedním kámošem, který dělal
šílený elektro. Něco jako experimentální glitch/postdubstep.
Většina nahrávek je hotová a časem bysme chtěli taky album. Ale
teď nemám moc času na nový vály, nebo texty, ale je tu spousta
věcí, který čekaj na nahrání, než udělám svoje LP.
Vracím se zpátky
s kradenýma beatama, což tvoří největší část mýho
playlistu. Další album asi bude víc s beatama na míru, ale
kradení se nechci úplně zbavit. Další věc, co bych dodal, je
to, že většina témat, se kterýma pracuju textově, jsou takový
zremixovaný myšlenky lidí, se kterýma zevluju, nebo jsem kdy
potkal a ovlivnili mě, některý rýmy jsou přímý citace jinejch
lidí. Dokonce mě napadla idea udělat koncepční album s textama,
který vychází od ostatních lidí, možná někdy...
Něco, co mě fakt
dostalo před nějakou tou dobou, bylo shlídnutí jedný politický
hc/punk bandy, která mě hodně ovlivnila k hraní naživo. Šli na
stage na 20 minut, dlouhej proslov jako intro, pak začli hrát.
Potom, co následovalo, bylo klasický: „Máme tu céda na prodej“,
jenže nenásledovalo: „prosím, podpořte nás a kupte si nějakej
merch, blabla..“, ale: „jestli chcete, zaplaťte, jestli ne, tak
neplaťte, můžete si to taky třeba stáhnout, poselství, který
šíříme, není naše, jsme jen jako megafony pro boj dalších
lidí, stejně tak, jako pro ten náš. Ani ta hudba není naše,
není to náš majetek, jsou to jen zvuky, zvuky, který přetváříme“.
Což mě fakt dostalo. Tak jsem to taky začal dělat, není to úplně
originální, ale přináší to nový poselství (což taky dostávám
jako odezvu od lidí). Vystupovaní od nahrávky k nahrávce, vál k
válu, koncert ke koncertu, i když třeba jen jeden člověk
poslouchá. Vkládání energie, pohánění těch poselství, dávání
nových křídel,...
7) Jó pane, to mi je taky blízký...
Pokaždý, když sedím na zemi v bordelu s nůžkama a kupou kartonu
s nějakejma pálenejma cédama... A co Rhymes Of Resistance? A taky
nám řekni, jak je to s polskou rapovou scénou a jaký bandy stojí
za zčekování..
Polskej
rap...hmmm, tady bych byl opatrnej. Je tu hodně undergroundovejch
zvířat, co dělaj dobrý věci, ale pořád víc a víc sraček a
pravicovejch poselství se sem vtírá skrz jejich drsnej vnějšek.
Takže bych řek, že dneska, při poslouchání rapu, jedna z
hlavních otázek by byla – rozpozná tahle kapela saport od nácků
a stane se tak její součástí, bude jí to jedno, nebo jim řekne
ať jdou doprdele? Je to divný, ale některý rapeři takhle začli
po 11.listopadu (největší nazi demo) před jedním až dvouma
rokama. Ale pořád je tu dost kapel, který sice trochu tíhnou
doprava, ale stojí za to zčekovat. Obecně se polskej hip hop ubírá
všema možnejma směrama a je dobrý vidět, že kvete, jako scéna,
ale nenazval bych to kulturou, protože to postrádá ty pozitivní
aspekty hiphopu...
Nechtěl bych
úplně doporučovat-snad jmenuju pár, který poslouchám, jsou
zajímavý, nebo mě inspirovali:
Skwer Collective z
Elblag-Osete, Miedzymiastowa, Goldi, Kidd, Palmer Eldritch and
others, Licho, Lettriste Crew z Wroclavy, Polaroid Android, Poema
Faktu (první polskej anarcho rap), Bonus (RPK) z waršavy, pro
všechny milovníky hooligan rapu; taky zkuste Pettykhryme
soundsystem z Krakowa, což je anarcho rap, kterej sice hibernuje,
ale stojí za to; Fundacja#1, Pono a WWO(zip sklad z waršavy),
Grammatik, Parias, Hemp Gru, RH-, Koligacja GK, Molesta Ewenement,
Wlodi of Molesta, Poe. Je toho hodně ke zmínění, některý
mainstream, některý underground, takže jestli máš rád polskej
rap, což se stal svojí vlastní značkou, tak zkus hledat skrz
různý featy-to je vždycky nejlepší cesta.
A teď k Rhymes of
Resistance, určitě stojí za zmínku Miraho z Tychy/slezska, teď
spolu spolupracujeme a z toho uvědomělýho rapu je to to nejlepší,
co jsem slyšel a viděl naživo po dlouhý době. Čistý zosobnění
underground rapu – zčekuj album Rebelia swiadomosci. Rhymes of
Resistance je něco mezi otevřenou iniciativou a kolektivním
představováním pouliční kultury, základního sebeorganizování
se a pokusem o otevření prostoru pro alternativní pohledy v rapový
scéně. Naneštěstí však víc jako idea, než opravdový hnutí,
protože lidi, co v tom maj prsty, dělaj další věci a setkávají
se jen málokdy. Ale například během akcí skrz fotbalový
Euro2012, kdy se probíralo utrácení peněz vlády právě na ono
Euro a žádných peněz na aktuální sociální případy, bylo
Rhymes of Resistance na pouliční stagei a vařil se tam vztek
pomocí rapu. Taky bych zmínil ještě Living Proof gang, který
dělá anarcho a levičácký akce, hodně okolo graffiti, ale taky
rapu a pak taky distro Black Market zine (někdejší La Rage).
8) Oki, díky za nepohodlnou
otázku:) zpátky k tobě – ve tvých textech můžeme najít
některý poselství v mongolštině, nějak jsi s tím spojenej,
nepřemýšlel jsi někdy, že bys hrál v mongolštině, abys
oslovil mongolskou komunitu ve východní evropě? Trošku blbá
otázka..ale ta komunita je tu opravdu velká..
Jo, to je dobrá
otázka. No není to tak, že bych nechtěl útočit tímhle směrem,
jen to není moc možný. Víš napsat pár řádků je něco fakt
rozdílnýho, než psát celý verše, nebo celej vál, či snad
dokonce album. Nedokázal bych ani rapovat v angličtině, natožpak
mongolsky. Ale znova bych chtěl říct, že cítím, že je dobrý,
že rapuju polsky, protože je tu ještě spousta práce a je
potřeba, aby tomu lidi rozuměli.
Ale jo, je fakt
zajímavý a důležitý, nějak oslovit ty imigrantský komunity v
týhle pevnosti evropský. Jsou tu všechny ty bandy jako Mafia K1 a
podobný sračky a lidi začínaj bejt víc a víc hrdý, co
představujou a jak stojí na nohou, když je evropský zákony chtěj
mít na kolenou. Nedávno jsem třeba slyšel cigánskej rap lidí z
Kosova, tam to taky nemaj jednoduchý. Avšak si myslím, že první
krok by měl bejt to, že lidi z určitý komunity by měli začít
dělat rap a polsko/mongolská komunita je něco, čehož nejsem
součástí. Oni samotní (mongolský imigranti v zahraničí) tíhnou
k dělání rapu v americkým štýlu, texty v americký angličtině,
všechny ty nablejskaný sračky a na druhou stranu se hodně opírají
o nacionalistický podhoubí (trošku pochopitelně, skrz důvody,
jak dopadli). Takže bych se toho asi ani nechtěl účastnit. Když
najdu nějaký fajn lidi na feat, tak z toho něco může vzejít,
možná bych i něco napsal mongolsky...
Mongolové se
nebojí věcí, který dělám. A když někdo z nich, kdo mě nezná,
to slyší, tak jim to musí přijít srandovní. Byl jsem dvakrát v
rádiu a dělal sem malej rozhovor v televizi, ale to je vše, takže
pro ně jsem jen kreténsky vypadající bílej evropan,
předstírající, že něco ví o mongolsku. Jestli vůbec to. Takže
bych řek, že je jim ukradený moje poselství, který se snažím
předhodit. Jak už jsem říkal, jediný politický poselství je
právě ten nacionalismus a věci, který s ním souvisí, ale... kdo
jsem, abych jim říkal o cizincích zneužívajících jejich zem, o
jejich diskriminaci v zahraničí, o dělání tajných dohod mezi
politiky, o krádežích mongolských žen,... jo, to je fakt velký
téma, na který bysme mohli udělat celej rozhovor, takže asi to
necháme tak..
9) Děláme tenhle rozhovor už
docela dlouhou dobu, je něco důležitýho, co se změnilo?
No, těžko říct.
Věci se furt mění – lidi končej ve vězení, umíraj
přátelství, lidi přestávaj s veganstvím a podobný sračky,
hehe. Řekl bych, že je to pořád ten stejnej příběh – jednou
zažiješ a víš, co přijde. Ale jedna věc stojí za zmínku –
já a Miraho jsme konečně zformovali duo, který má kořeny v 2012
Raptopus tour. Jmenuje se to FATAJS, vyslovuj „fat eyes/fat ice“,
jako zkratka „Free All Those Abu JamalS“. Není to nic víc, než
přímočarej špinavej anarchorap s přízvukem
tekna/glitch/noize/breakcore a pochopitelnejch zkreslení. Už jsme
hráli nějaký koncerty a teď pracujem na prvním demu, ale potrvá
to ještě dlouho, protože bylo předpovězeno Mayama, že to bude
krutý. V mezičase Miraho vydal svý solo, což nastavilo laťku zas
o něco víc, takže jsme připravili epickou křižáckou výpravu,
abysmetak nakopávali zadky starým štýlem. Taky pracujem na novým
živým setu, ale není to takový to: „zavřeme se ve studiu a
sežerem spoustu meskalinu během dvou měsíců“, spíš „hrát
dva koncerty každej vejkend a nikdy nedostat zaplacenej cesťák,
vykouřit unci skéra za vejlet a freestajlovat během setu“.
Minulej vejkend jedna holka zvracela třikrát za náš set a jak
řikal její kluk, bylo to prej moc silný a to nekecám. To demo
pravděpodobně bude mít míň jak 10 válů, elektro/rap/trap beaty
a featy taky budou. Jsme tak v půlce. Koukněte na Mirahův youtube,
nebo moje stránky na videa a novinky. Jo a taky nová věc je ta, že
jsem vydal EP s glitch/posthiphopovejma beatama od Rufia. K poslechu
na soundcloud, nebojte se to ukrást. Vyjde to i na cédu. Co dál?
Hmm...
10) Pověz nám něco o polskejch
aktivitách a podobnejch věcech...
Polský
aktivity..hm, no nevím. Moc se toho zrovna neděje, jak už jsem
psal – bandy se rozpadaj, nácků je víc, … Každoroční
nazi/antifa fighty v listopadu rozpoutali hodně kritiky, stejně
jako naposled. Tenhle rok tu nebyla žádná blokáda, jen demoška,
kde se sešlo okolo tisíce lidí a hrdejch poláků bylo okolo
dvaceti tisíců. Debata je pořád na talíři a uvidíme, co
následující roky přinesou. Je tu hnutí okolo squatování a
konečně se zformovala taky skupina za osvobození/práva zvířat s
názvem Otwarte Klatki (otevřené klece), který dělaj dobrou práci
– zveřejňujou videa z polskejch kožešinovejch farem. Taky se
formuje větší hnutí nájemníků a každou blokádou, či evikcí
je tu čím dál víc lidí, co se za squatery postaví, což je
dobrý. Taky tu bylo pár útoků na fajnový butiky v centru
Varšavy. Palec nahoru za to. S Rhymes of Resistance jsme dělali All
girls Rap fest teď v březnu 2013 s ženskýma MC's z německa,
polska a česka. Jestli chcete nějaký info o nynějším dění,
koukněte na polský Indymedia a cia.media.pl, což nejsou úplně
nejvěrohodnější zdroje, ale alespoň aktuální.
11) Tak jo, čas na poslední slova,
pozdravy, nenávist, satana a nejoblíbenější star wars
postavičku.
Poslední slova?
Nejdřív ti moc děkuju za rozhovor a snahu tomu dát hezkou flow a
nemotání se okolo obvyklejch sraček, který naneštěstí najdeš
v hodně hc/punk fanzinech. Snad bych dodal pár oldskůlovejch
rapovejch sloganů, s extra punky příchutí, který sem seznal jako
důležitý v mým životě. Můžu půlku tý otázky věnovat
levnýmu kazatelství, ale stejně to nikdo nebude brát vážně.
EACH ONE TEACH ONE, protože jsme se naučili naše životy a nikdy
nevíš, kdo bude tvůj nejdůležitější učitel, takže STAY
HUMBLE. Nakonec stejně každej dostane, co si zaslouží. YOU GOTTA
GIVE RESPECT TO GET RESPECT – to si myslím ani nepotřebuje
překlad. SHARE WHAT YOU GOT AND DONT EXPECT ANYTHING IN RETURN. PIMP
THE SYSTEM, SQUAT THE WORLD, STAY VEGAN, FUCK THE POPO and QUESTION
ALL THE REST. Všichni jsme LIVING PROOF našich ideálů, to je proč
je dobrý zůstat DIY – nikdo nikdy nebude plně představovat, co
představuješ ty, takže řadši představuj sebe. Rap jsou špinavý
hadry od barvy, frýstajly na ulici a koncerty. Nikdo, kdo nevyleze
na stage, neznamená nic, i když má tu největší crew,
nejlyričtější texty nahraný ve studiu, vypadá fakt přesvědčivě
v těch nableštěnejch najkách, hipstřích unisex gatích, ze
kterejch jim vylejzá zadek a tričkách od jejich tlustoprdelních
sponzorů. Do koše s nima. Haters gonna hate. Pro všechny, co tohle
čtete – doufám, že se někdy potkáme , pokecáme u kafe,
zahrajem na stejným podiu, zafrýstajlujem, nahážem nějaký šutry
na zmrdy, čorknem nějaký vegan ňamky a nebo aspoň dáme někdy
tlusťoučkýho špeka. Jeslti máte nějaký otázky, nebo chcete
spolupracovat, pozvat na koncert, či k sobě domů na meditaci,
napiš na mail. Oblíbená star wars postava? Admiral Allah Akbar
heheh. Palec nahoru všem Abu Jamalům a Abu Jamalkám!
http://pcfstnk.blogspot.com
http:/soundcloud.com/pcfstnk
http://mixcloud.com/pcfstnk
madarab[zavináč]o2[tečka]pl
http:/soundcloud.com/pcfstnk
http://mixcloud.com/pcfstnk
madarab[zavináč]o2[tečka]pl
Žádné komentáře:
Okomentovat