26. 8. 2014

Signalizuje konec webu HIP-HOP.SK smrt československého Hip Hopu ?

   Dne 26.8.2014 oznámil svůj konec jeden z nejčtenějších "hip hop webů" na území Slovenska i Čech. Stalo se tak poté, co jeho majitelé již odmítli dále projekt dotovat, a tak hip.hop.sk mizí nenávratně do propadliště dějin. Ve vzduchu se okamžitě začala vznášet otázka, zda krach tohoto webu značí něco o stavu v jakém se hip hopová kultura v Čechách a na Slovensku nalézá. 






   Během více jak 13ctiletého putování po Slovensku a Čechách se webu hip-hop.sk dostalo nebývalé pozornosti ze strany posluchačů rapové muziky, logo webu zdobilo nejeden plakát a počet liků na Facebooku tohoto projektu se vystoupal až přes úctyhodných 21 tisíc. Jak je tedy možné, že tak čtené stránky jsou najednou nuceny ze dne na den vyklidit pole působnosti na československém internetu ? Kořeny této otázky musíme hledat až na konci devadesátých let minulého století v období silné komercionalizace hip hopového žánru v našich středoevropských končinách.

   Web Hip-Hop.sk byl totiž již od samého jeho počátku koncipován jakožto komerční. Jeho životnost za celou dobu jeho existence závisela na tom, kolik podnikatelů a za kolik peněz bude ochotno za publikování reklamy projekt sponzorovat, aby se zaplatil webhosting a existence projektu jako taková. Na začátku nového tisíciletí kdy zájem o hip hop v obou neoliberálně kapitalistických zemích jen kvetl se to jistě zdálo jako dobrý podnikatelský tah, založit web pro uspokojení informační poptávky čtenářů, a vydělat si na reklamách od firem prodávajících předražené teplákové soupravy a promováním hudebníků i nějakou tu zlatku bokem. 

Web hip-hop.sk dříve podporoval i festival "Hip Hop Kemp", který je dnes známý spíše pro svou komerčnost, a je oblíbeným cílem teenagerů-alkoholiků, zkuřek, ale i feťáků. (Foto od polských návštěvníků HHK).


   Doba ovšem pokročila, a internet doznal během již zmiňovaných 13cti let viditelných změn poté, co monopol na něm přebrali Google s Facebookem, a návštěvnost mnoha ostatních stránek tak začala být zatlačována do pozadí. Postupem času taktéž opadal zájem o Hip Hop jako takový, jelikož pokud se v dobách založení hip-hop.sk tuzemské přední představenstvo hip hopové scény nezajímalo o vlastní kapsu, tak se zpravidla zajímalo pouze o počet oveček ve stádu, a došlo k silnému upřednostňování hnutí jako takového před samotnými myšlenkami hip hopu. Takové dění má ovšem ve všech hudebních subkulturách nakonec destruktivní dopad, jelikož takovou kulturu opouští lidé dělající práci pro ní jen ze svého přesvědčení, a bezmyšlenkovitý zbytek co bývá často motivován vidinou zisku je nakonec sesvačen nahrávacími společnostmi co jsou pro své přežití na trhu nucené hudbu přizpůsobovat poptávce posluchačů a zmizí tím prostor pro jakoukoliv nízkoprahovost takové kultury. A od té doby, co rapová hudba začala být z většiny výsadou hudební televize TV Óčko a několika komerčních labelů, místo masovou pouliční zábavou a takřka způsobem života, ubýval přirozeně i prostor pro mladé lidi se v hiphopové kultuře umělecky prosadit a zájem o ní počal klesat. To pocítili i již zmiňovaní prodavači předražených teplákových souprav, a tak i oni společně s nahrávacími společností museli s cenami dolů, čímž se v československém komerčním "hip hopu" počal točit čím dál tím menší kapitál, a tento jev vedl i ke konci webu hip-hop.sk.

   Toto dění se ovšem nevztahuje pouze na Česko a Slovensko, ale téměř na celý svět, nevyjímaje Spojené státy Americké jakožto kolébku Hip Hopu. "Téměř" je ovšem to správné slovo, jelikož navzdory úpadku hip hopu v kapitalistických zemích, naopak hip hopová kultura v některých koutech světa zdravě roste. Těmito kouty jsou například některé země latinské ameriky, a tak se může stát, že dříve dominantní angličtinu nahradí v hip hopovém světě jakožto univerzální jazyk španělština s portugalštinou. Známý britský rapper Lowkey napřiklad po návštěvě hip hopového festivalu v tropické Venezuele doslova prohlásil, že "hip hop není mrtvý, ale žije v Caracasu". 

Na Venezuelské scéně se velmi zajímají o světové dění. Nedávno například nechyběli
solidární akce s bombardovanou Palestionou.
Viděl jsem i děkovné transparenty lidu Venezuely v rukou demonstrujících Palestinců
Fotku však již bohužel nemůžu najít.


   Co ovšem dělají tamní kultury jinak, že sklízí takový úspěch ? Tak kupříkladu Venezuelská hip hopová subkultura má to štěstí, že nepůsobí v neoliberálně kapitalistické společnosti, ale ve společnosti revolučně socialistické, a tak není tolik vystavována pažravosti komerce. V produkci tamní hip hopové komunity je tento revoluční motiv jasně znát, a tak je tato politická myšlenka umístěna do popředí před hnutím, což je přímý opak toho, co se dělo s hip hopem zde. Vedoucí úlohu na tamní scéně má hnutí Hip Hop Revolución (HHR), které má své pobočky v každém větším městě a ve Venezuelských velkoměstech i více najednou. Toto hnutí se zaměřuje zejména na mladou generaci lidí v chudých městských čtvrtích (které jsou ve Venezuele známé jako "barrios") a nabízí jí tvůrčí alternativu k drogám a kriminalitě. Činí tak zejména prostřednictvím organizováním projektu hip hopových škol EPATU (Escuela popular para las artes y tradiciones urbanas) (=Lidová škola umění a tradic pouliční kultury) kam dobrovolně ve svém volném čase dochází Hip Hopová mládež aby se dozvěděla něco více o své kultuře, o umění a o světovém politickém dění. Každý má tak snadnou možnost v této kultuře tvořit a proniknout do ní čímž se zaručí její nízkoprahovost pro široké masy lidu. O práci hnutí HHR a projektu EPATU jsme psali již dříve >ZDE<

Promo Venezuelské Hip Hopové komunity "Lara", jakožto buňky hnutí HHR
z města Barquisimeto. Podobných prom je na YouTubu spoustu a každá buňka
se snaží mít to nejlepší.

   Je však vůbec pro český a slovenský hip hop konec webu hip-hop.sk ztrátou ? Tento web během let své působnosti neustále dokazoval, že nepíše o světové hip hopové kultuře podle nějakých myšlenkových principů či dokonce kriticky, ale jednoduše podporoval pouze známé, zpravidla komerční "umělce" podle toho o kterých se zrovna mluví, nevyjímaje sexisty, homofoby, rasisty, nacionalisty, egoisty, hedónisty, či fotbalové chuligány.

Podpora Fuerzy Army byla pro některé redaktrory hip-hop.sk oblíbenou kratochvílí

   Tento výkon webu hip-hop.sk byl pravidelně korunován příspěvky redaktora "Franka" pocházejícího ze Slezska, věrného to fanouška fotbalového Baníku Ostrava, který se pravidelně ve svých článcích vyznával z obdivu k například dnes již notoricky známénu uskupení Fuerza Arma, jejíž někteří členové mají nezpochybnitelnou nacionalistickou a neonacistickou minulost (viz článek na antifa.cz >ZDE<), ale také k rapujícím fotbalovým chuligánům z východní Evropy, a to zejména těm nacionalistickým a rasistickým. Ve svém obdivu k Fuerze Armě dokonce zašel tak daleko, že se na webu hip-hop.sk veřejně vztekal nad soudním zákazem koncertu FA v pražském klubu Zephyr, a nad rozhodnutím DJe Mika Trafika z PSH tento pražský klub o neonacistické minulosti některých členů FA informovat. Pokud by jste se snad chtěli Franka na něco zeptat, tak má na FB jméno Frank Marek.

Myslím si, že bylo celkem viditelné na čí straně v kauze zákazu pražského koncertu FA hip-hop.sk byli


   Domnívám se tedy že konec webu hip-hop.sk nic špatného pro tuzemskou scénu neznamená, ale možná se jen otevře prostor pro možnost dělat vše jinak a lépe s hip hopovými a politickými ideály a myšlenkami v čele. Kdo má strach z politiky, bojí se sám sebe. Hip Hop Molotow navzdory tomu že je pouhým blogem na googlovských stránkách bude zdarma fungovat dál, a bude jasným důkazem že bez komerce, ale s čistým zápalem pro věc se dá přežít déle. LA LUCHA SIGUE !

Trochu inspirace z Venezuelského projektu EPATU ve španělštině na závěr
Jednotlivé buňky projektu Hip Hop Revolución spolu žijí a tvoří jakožto komunita

Žádné komentáře:

Okomentovat