http://oi42.tinypic.com/ab2e86.jpg

12. 5. 2014

Lukrecius Chang chystá Demonstraci (rozhovor)

   Lukrecius chang je rapper ze severočeské Karviné, jinak známé jako KA. Přestože je ve svém regionu již známou postavou, tak pracuje na ulici jako asistent prevence kriminality pro ministerstvo vnitra. Taktéž jako účastník projektu "Romský mentor" organizuje volnočasové aktivity pro děti, kde se od něho mohou přiučit například tvorbě rapu, či jak se na ulici bránit před napadením, jelikož ve spektru jeho dovedností hraje významnou roli i kick-box. Jako vůdčí osoba místního Skyscraper labelu taktéž pracuje s mladými talenty. V rozhovoru se dozvíš také to, jak v poslední době více začal vnímat okolní politické dění, a proto na nové album chystá track s názvem Demonstrace.




Hip Hop Molotow - Moje první otázka se týká tvého vstupu do Hip Hopové scény. Nedávno jsme na Hip Hop Molotowu publikovali playlist lidí dělajících Hip Hop v Karviné. Při jeho sestavování jsem si všiml, že Karvinská scéna je neobyčejně silná a pestrá. Působí, nebo působilo v ní spoustu jmen a skupin jako Politické Radio, Klofinger, Henrych, Creative crew, Timi Džil, Minuta Ticha a další. Co si myslíš že způsobilo, že Hip Hop je v Karviné tak silný, a jak ses do tamní scény dostal ty ?

Fotka uskupení Rhymes street squad v dávných dobách
Lukrecius Chang - V roce 1998-99 vznikla zakladní sestava lidi s názvem Rhymes Street Squad. Tam se odstartoval celý Hip Hop na Moravě. Bylo mi 14let a stal jsem se členem Squad. V té době to byla pro mě velká čest. Můžů řict, že ta doba byla velice orginální na tvoření českého rapu.


HHM - A proč si myslíš že zrovna Karviná je tím městem, kde Hip Hop na severní moravě zapustil kořeny tak hluboko ? Proč se tím městem nestala třeba Ostrava. Je Karviná něčím pro Hip Hop vyjímečná ?

Lukrecius Chang - Tady k nám do KA se sjížděli v té době lidé z celé Moravy, protože tady byl klub Casanova, kde se denně hrál rap z vinylu. Vznikaly tam různé battly jak v rapu tak v B-Boy style. A hlavní a zasadní věc byla ta ,že celou kompilaci RSS platil a vydával Karvinský DJ Master G.

HHM - A jakým způsobem je Hip Hop v KA vnímán mezi lidmi napříč generacemi za tu dobu co tam působí ? Myslíš že se mu věnuje i v dnešní době stále dostatek mladých lidí, nebo spíše už vaše scéna stárne ?

Lukrecius Chang - KA Rap se tady stal raritou pro všechny lidi co to poslouchají. Mladší gererace je docela kreativní v poslední době. Právě jsem před dvouma lety založil http://www.skyscraperlabel.cz/, kde jsem nabral mladé talenty, a společně jsme začali pracovat na nových projektech.

Společný track Skyscraper labelu - Mrakodrap

HHM - Je známo, že Karviná je město kde hodně lidí žije v panelácích a objevují se tam i chudé čtvrtě, kde žije jak hodně Romů tak i Čechů. Karvinská Hip Hopová scéna je právě taky zajímavá tím, že se tam prosadilo právě i dost Romských rapperů (jako třeba Jany Boo, Lil G, ty, nebo Timi Džil), což jinde v republice moc není obvyklé. Myslíš že spolupráce Českých a Romských rapperů nějak pomohla vylepšit vzájemné vztahy obou národů v Karviné ?

Lukrecius chang - No právě ty jména, které jsi tady vyjmenoval, tak oni neudělali nic dobrého pro KA rap. Jak vztahy..jak vztahy... Rasismus tady bude stále ale tím, že lidi se navzájem poznávají osobně tak vše mizí. Podle mě tyhle spolupráce je třeba dělat. Já třeba taky nahrávám s gadžema, ale musí mě něčím překvapit. Pak ten feat má kouzlo.

HHM - Je pravda, že neznám ty kluky osobně. Jen je znám přes Creative Crew a slyšel jsem i pecky, kde rapují proti rasismu. Creative crew mě právě přišla jako skupina, kde spolu vzájemně lidé spolupracovali bez ohledu na barvu pleti. A ještě co se týká rasismu - Severní Morava je známá tím, že zde hodně působí náckové. Zejména v Ostravě jsou silní, chodí fandit na Baník a zvou si na fotbal a do demonstrací z Polska svoje kamarády. Neměli jste s nimi někdy problémy také v Karviné ? Na mnoho místech v Česku se třeba stávalo, že přišli obtěžovat lidi do klubů kde byla nějaká hip hopová akce atd..

Náckovský "popelnicový převrat" loňského roku v Ostravě
Lukrecius Chang - O nich se moc bavit ani nechci. Vím, že před 10lety tady byly skini (skinhead se nerovná nácek poz. red.)  na každém rohu, a já se s nima pral furt. Byla to hnusná a těžká doba. Dneska tady už není nikdo. Na akce jako fotbal na Baníku nemám čas chodit, jen to sleduju v TV jak se tam nesmyslně perou mezi sebou. Na akce do klubu se moc nechodí lidi mlátit - je tam vždy u vchodu silná ochranka, což je dobře.



HHM - Posílal jsi mi čerstvý trailer k filmům "V Provazech ringu" a "Bojovníci z Karviné". Můžeš mi o těchto filmech něco říci ?

Lukrecius Chang - Zavolali mi z Romského Muzea z Brna, že se bude nátáčet dokument o Romských uspěšných sportovcích. Tak jsem tuhle nabídku s radostí přijal, a vytvořil jsem k filmu soundtrack, který se také objeví na mojí desce.

HHM - O tobě je taky známo, že pracuješ jako asistent prevence kriminality, což je projekt který zřídilo ministerstvo vnitra. Zajímalo by mě, jak na to reagovalo tvoje okolí a tvoji přátelé, že jsi začal vlastně takto nepřímo spolupracovat s policií ?

                                                   Changova znělka k projektu APK

Lukrecius Chang - Pracoval jsem už jako APK v roce 2010 v projektu Úsvit. Pak jsem měl dělší pauzu no, a pak zase bylo vyběrové řízení a příšla mi smlouva od APK na dva roky. Takže mě vybrali ,a začal jsem makat. Ano určitě lidi měli hloupé kecy na mě, ale já to nějak nevnímal, protože oni mi na jidlo penize nedávají. Pak jak jsem udělal videoklip APK, tak každý si to poslechnul a měl na to vše jiný pohled.

http://www.lukreciuschang.cz/novinky/asistent-prevence-kriminality/

HHM - Zajímalo by mě jaké to je pracovat jako asistent prevence. Snažíš se spíš o lidský přístup, když ty lidi třeba znáš, nebo se vždy striktně držíš zákonů ?

Lukrecius Chang - Tak vždy je to podle situace co se děje. Pokud jde o malý přestupek, tak je to v pohodě. Pokud jde o velký trestný čin už to řeší stražnik Szmek. Ano vetšinou lidi z terénu znám, takže s tou komunikací není vůbec problém.

HHM - Přemýšlel jsem nad tím, jak to pojíš s Hip Hopem - třeba s writery. Jak bys asi jednal kdybys načapal někoho malovat graffitti ?

Chang jako Romský mentor
Lukrecius Chang - To se mi ještě nestalo. Je to asi tím, že u nás v KA je už málo writerů. Pokud by se tak stalo, tak bych musel jednat podle zákonů protože jsem v práci, to je marné.


HHM - Rozumím. Někteří lidé také ví o tom, že se podílíš na projektu Romský mentor, kde pracuješ s dětma a učíš je různým dovednostem. Myslíš si, že je to dostatečně efektivní způsob, jak alespoň na lokální úrovni bojovat s rasismem ?

Lukrecius Chang - Je to podle mě nejlepší projekt co mohl u nás v ČR být, protože je to osobní kontakt s dětmi. Mentor má za úkol každou hodinu podle předmětu ty děti něco naučit. Moje výuka vždy spočívala v předmětech jako - Sebeobrana (Kick-box), Prevence (jak se chovat na ulici) a CZ Rap( jak se píšou texty).

                                    Changův song k dokumentu "Šitkredit" o lichvě

HHM - Osobně si myslím taky to samé, že mají děti jinou možnost poznat sebe navzájem, než z nenávistných kampaní politických stran - jako třeba teď Úsvitu. A jelikož se na našich stránkách zajímáme zejména o politický Hip Hop tak by mě zajímalo, jestli se i ty nějak zajímáš o politiku, případně jestli máš nějaký jasný politický názor, či zda to jde mimo tebe ?

Lukrecius Chang - "Nikdy jsem se nezajímal o českou politiku, ale teď jsme tady tak sundejte kravatu." - To je úryvek z textu, co právě chystám na moje album. Název je Demonstrace. Ano, je to tak. nikdy mě to nezajímalo, ale čím je člověk starší, tím více to vnímá. A právě jsem jsi řekl, že udělám jeden politický track s temátem - Demonstrace. Můj názor - Mafie sedí ve vládě, a smrtelníci platí vysoké daně, ale já neplatím nic já mrdám na ně !!!

HHM - OK, tady bych náš rozhovor ukončil. Díky za spolupráci .)

---
Chang má taky svůj web, podívej se na něj >ZDE<


Žádné komentáře:

Okomentovat